Pages

Babysitter oh babysitter...PART I

Babysitter 1 a.k.a BS 1

Uwaiz mase baru 5 jam menjengah dunia..

Now aku nk citer on what happen to Waiz di tangan babysitternye..dah lame gak berangan nk buat posting nih, tapi dok sibuk buat benda lain je..But after reading on what had happened to arwah zulaikha at http://memorizulaikha.blogspot.com , I wud like to share this with u all..

The Hunting…
Aku start cari babysitter when Waiz nak masuk 7bulan, as maid aku sambung blaja (hehe..maid itu adalah adikku) so..carik dan carik..dan carik..finally jumpala sorang nih..dh terdesak sgt dah ni as I’ve been searching for almost 2weeks..xdapat2 jugek..memula tu ade, but babysitter ni jage 10 budak..wah..ramai sungguh utk die jage sensorg..so I tried and tried further sampaila jumpa this one..Kite gelarka die BS 1 ok..
BS 1 ni orang Melaka..samela tmpt asalnye dgn hubby ku..org kate org Melaka ni mulutnye laser sket..As for me..its undeniable jugak..yela..hubbyku ini bole tahan gak lasernye..(maaf ye org melaka – but I believe,xsume mcm tuh kot) Umo BS 1 ni dalam 45thn gitula..anak sume lelaki, paling tua 18tahun..tgh sambung blaja kt Poli.

The Discussion
Selepas sume2 ice breaking..salam2..tanye2 keje mane..
BS 1 : Anak Eza ni bape bulan dah?
Aku : Nak masuk 7 bulan da kak..
BS 1 : Ha? Sebelum nih sape jage?
Aku : Adik..ni die nak sambung blaja..tu yg carik org jaga si Waiz nih..
BS 1 : Ish..dah besar budak nih. Akak takut die tak nak kt orgla..payah nanti. Die dah kenal org lagi
pun nih..tak nak la akak, sok awak anta sini, pastu g keje die meraung2..
Aku : O yeke? Tapi stakat nih saye g keje xpernah la die meraung2..Nangis2 pun kurang..
BS 1 : Xpela..Kalau Eza nk anta gak, akak jage la..tapi akak xambik ari sabtu tau. Pastu xleh lewat amik
anak..kalau meeting sekali sekala tu bole la..tapi xnakla lebih kul 6.30pm
Aku : (Sambil berpandangan dgn hubby ku) Oh..camtu ke?..xpe la..kite try la dulu..er, cemane

prosedurnye nih kak? (skema kan aku?) maklumlah, saye xpernah anta anak kt babysitter.
BS 1 : Biase je la..Eza keje kat cyber kn? So anta Waiz dlm kul 8.15 camtu, amik dalam 5.15pm..
bukannye jauh pun kan? Akak xsuke lambat2 ambik ni..bukan ape..kite pun ade keje kite kan? ((ambui..xke aku kena betul2 tunggu jarum saat tu kt nombor 12 pastu berlari g parking, pastu speed kalah Schumaker?))..Baju2 Waiz tiap2 ari la Eza anta..basuh sendiri ye. Makanan die pun Eza kena bawak skali la..malas la akak nk masak. Bulan2 RM 250, setiap 1hb ye..
Aku : (sambil telan elio) Oh..ok la kalo camtu..saye start anta ari Isnin ni la ye (mase tuh ari Sabtu)


The Day..
When I start sending Waiz to her, aku tak taula orang lain cemane, tapi babysitter aku ni sungguh berlagak..yela..pasal die yg jaga baby aku so kenala dengar cakap die..kang kalau tegur sikit2..takut terasa hati, lepas kat baby aku pulak..Aku ajar die cemane nk handle EBM..cemane nk tidokan Waiz (well every baby is different right)..die ckp die taula..anak die umo dh 18 tahun da..elok je..xcaye kt die ke katenye..

Pastu kena pulak BS1 ni mulut boleh tahan melaser org. First month anta, belum cukup bulan lagi dah sound2 aku jgn lupe bayar, then mintak macam2..besi buaianla- aku bg spring je mase tuh pasal mmg da ade tmpt gantung kt umah die, pastu nk tukar springla, nak botol susu sampai 3-4 botol (dahla haku pkai brand MAM..mahal tuh..), hee...pastu siap cakap leceh pasal aku fully breastfeed waiz… suruh tukar formula...Itu..part yg aku paling sakit ati..woi..AKU NAK BF ANAK AKU LA!!!

Kalau lambat ambik Waiz..ni ayatnye:
“Hai..lambat arini? Lengkali jgn lambat2 ye..akak byk keje la nk buat”

Kalau lambat anta pulak..katela anta pkul 8.45 ke..9.00 ke (hubby anta) pun bising gak..ntahla..xpaham aku ape yg die ndak..ni dia sms yg die anta kat aku kl lmbt anta..

“Ezah ni ikut suke hati je kan nk anta anak pukul berape pun. Tak fikir org ke? Akak ni ye la dok menunggu aje..tapi xsampai2..Kalau lambat macam ni, baik akak gi kedai ke, pasar ke. Lain kali jgn lambat hantar dah!”

Hee..tensionnye...pastu slalu complaint anak aku asyik nangis n tanak kt org, asyik nak dukung so die takleh buat keje lain..
Saban hari..setiap jam die akan sms (direct quote fr the sms, aku taip balik”


“Ezah, waiz ni tak nak berenti nanggis la..tak tahan la akak”
“Ezah, waiz kat rumah nanggis camni ke? Penatnye nak layan. Akak nak buat keje lain pun tak boleh”
“Ezah, kalau balik awal sikit arini boleh tak, Waiz nanggis sungguh2 ni”
“Ezah, nanti bawak la waiz ni pegi berubat..kena sawan tangis die nih”


Ha..itula sms yang aku dapat hari2..sampai nk keje nih tak senang ati, kat opis dapat sms, mase dlm kelas dpt sms..pendek kate mmg aku asik xsenang ati je la kt tmpat keje..prestasi pun menurun pasal asyik nk balik awal..huuu..trauma aku..
Yang aku pulak nk tukar babysitter lain kesian kat Waiz..again nak kena biasakan die dgn org lain..dgn babysitter yg ni pun amik 2mggu jugak nak biasakan die..Then, proses nak mencari yg baru tu makan masa..nak kena merayau sane sini..

So kesudahannye aku siap bagi duit lebih kat die pasal nk kurangkan komplen..memula dapat lebih, sukala ati die..tersengih2..sonyap dalam seminggu..tapi lepas tu byk lagi komplen..aduiii..sakit jiwa aku..Bukan setakat duit je, hari2 aku balik jemput waiz tu ade jela benda yg aku beli utk die..makanan, buah, kain ela, kain batik..dan segala jenis bendala..nak amik ati die bia die jage waiz betul2..but, ape yg aku puas hati, die jage waiz mmg elok, cumenye asik dok komplen la ari2..aku nih org bekerja, so xsedapla nk keje kalo hari2 die komplen kan..

Aku ade gak tanye2 kt kengkawan aku sume..ye la..aku heranla nape anak aku asik nangis aje..dulu xde pun die gini..so adela yg bgtau pendapat derang..yg mane sebenarnye bebudak kalo nangis je dgn org len maksudnye die xserasi dgn org tuh..sawan nangis tu pn kemungkinan jugak..tapi memandangkan anak aku xdela nangis je kojenye kalau dgn aku or maid a.k.a adik aku tuh, makcik2 sedarenye..grandma, granddad nye..so aku rase kesimpulannye ialah die xserasi..

Until this one fine day (not that fine) aku sampai je nk jemput waiz (of course aritu pun die ade sms komplen kt aku mase aku keje) die tetibe cakap…

“Eza, akak dah xnak jaga waiz lagi..akak xpeduli eza cuti ke EL ke, mc ke..tapi besok akak xnak jaga dah”

“DESYUM” rasenye nk meletup betul aku..kot yea pun show mercyla sikit..bagi la aku at least seminggu warning letter ke..utk aku cr babysitter baru..tup tup terus taknak jaga..Seb baik la aku nih bukan jenis menghambur marah tetiba..terima je la..sambil sengih2 (tapi rase nk telan je BS 1 tuh) aku amik sume brg2 waiz, ckp time kasih, halalkan sume makan minum waiz, borak2 sikit...terus bayar utk bulan tuh....pastu blah….

Ini mase die 5 bulan...



to be continued…hehe

0 concerns: